دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1399 - 14:38
براثا گزارش کرد؛

مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا؛ به سود یا علیه بغداد؟/ شیپورچیان نفوذ آمریکا به خط شدند

یک پایگاه عراقی با بیان اینکه با توجه به نزدیکی برگزاری مذاکرات راهبردی واشنگتن - بغداد، نوشت آمریکایی‌ها قصد دارند به‌طور ضمنی به عراقی‌ها گوشزد کنند آن‌ها هستند که زمام پرونده‌های امنیتی در این کشور را برعهده دارند.
کد خبر : 494232
156571204246249929.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «احمد حسن العراقی»، کارشناس سیاسی عراق در گزارشی که پایگاه خبری براثا منتشر کرد، نوشت: تنها چند روز تا آغاز مذاکرات سرنوشت‌ساز با آمریکا که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را «گفتگوهای راهبردی با هدف تنظیم مجدد روابط میان آمریکا و عراق» توصیف کرده، باقی مانده است. این در حالی است که در رأس اولویت‌های عراق برای ورود به مذاکرات، پرونده حضور نیروهای خارجی در عراق ازجمله نیروهای آمریکایی قرار دارد.


طبق این گزارش، مذاکرات قرار است 10 ژوئن (21 خردادماه جاری) آغاز شود؛ تاریخی که به نظر می‌آید از سوی آمریکایی‌ها بی‌دلیل انتخاب نشده، زیرا مصادف با روزی است که در آن موصل و سایر استان‌های سنی‌نشین عراق به دست داعشی‌ها افتاد. آمریکایی‌ها احتمالاً قصد دارند با برگزاری مذاکرات در چنین روزی به‌طور ضمنی به عراقی‌ها گوشزد کنند آن‌ها هستند که زمام پرونده‌های امنیتی در این کشور را برعهده دارند و بغداد نمی‌تواند از خواسته‌های واشنگتن تمرد کند.


این کارشناس عراق می‌نویسد: مذاکرات با دولت ترامپ در دوره نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی برگزار می‌شود که به روابط و گرایش به آمریکایی‌ها متهم است. همچنین هیئتی که برای مذاکره با طرف آمریکایی به‌وسیله کاظمی تشکیل شده، شامل پنج نفر است که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد همه آن‌ها از نزدیکان به سفارت آمریکا و شیپورچیان نفوذ آمریکا در عراق هستند.


وی افزود: با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مذاکرات، مانور رسانه‌ای حامیان نفوذ آمریکا در عراق آغاز شده است و درصدد مشغول کردن افکار عمومی این کشور به امور حاشیه‌ای، بی‌اهمیت و انتشار اخبار و شایعه‌ها با هدف تحریک گروهک‌های نفوذی همچون جوکرها هستند. این‌گونه اقدامات باعث می‌شود تا مردم عراق توجه کمتری به روند مذاکراتی داشته باشند که سرنوشت عراق را برای مدت‌ها مشخص خواهد کرد.


محورهای اصلی مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق


از سوی دیگر روزنامه «الصباح» چاپ عراق به نقل از یک منبع مسئول نوشت: یکی از محورهای مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق حمایت نظامی از بغداد در جنگ با داعش و تعهد برای محافظت از تأسیسات خارجی فعال در این کشور است. همچنین با توجه به خطر کرونا و شکنندگی وضعیت داخلی عراق، این کشور تمایل دارد در مرحله آتی از حمایت بهداشتی آمریکا استفاده کند.


این منبع افزود: در مذاکرات راهبردی حمایت سیاسی، اوضاع منطقه و اینکه عراق چگونه می‌تواند در این فرایند نقش داشته باشد، بررسی می‌شود. این گفتگوها آغازی برای مذاکرات جدید، وجود تریبونی شفاف برای تبادل دیدگاه‌ها درباره تعیین سرنوشت نیروهای آمریکایی در عراق و سایر امور مهم خواهد بود.


همچنین کمیسیون روابط خارجه مجلس عراق اعلام کرد خواستار تعادل در گفتگو و چشم‌انداز راهبردی است و نمی‌خواهد روی یک محور تمرکز و محورهای دیگر رها شود. «رامی السکینی»، عضو این کمیسیون گفت: اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی می‌طلبد درک و تعادلی در سطح سیاسی و اقتصادی و گفتمان بین‌المللی و منطقه‌ای وجود داشته باشد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: عراق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته